Ścieżka i jej treść
|
Temat lekcji i zagadnienia ścieżek edukacyjnych
|
Lg.
|
Cele operacyjne
|
Poz. wym.
|
Środki dydaktyczne
|
Cele z Programu Wychowawczego Szkoły
|
|
Jakie talenty posiada Jacek?
|
1
|
-czyta głośno i poprawnie -wyodrębnia nadawcę i odbiorcę oraz bohatera utworu lirycznego -dostrzega pouczenie zawarte w utworze -wyróżnia rymy i określa ich funkcję
|
P PP
PP P
|
Kszt. lit. -podr.s.128 -zeszyt s.61
|
Rozwijanie zainteresowania poezją i prozą -pogadanka
|
|
Co to jest porównanie?
|
1
|
-j.w. -poznaje nowy środek stylistyczny, potrafi wyodrębnić go z tekstu i określić jego funkcję
|
PP
|
Kszt. lit. -podr.s.128 zeszyt s.61
|
Rozwijanie zainteresowania poezją -wyszukiwanie z tekstu nowego środka stylistycznego
|
|
Czy istnieje recepta na nauczenie ortografii?
|
1
|
-czyta tekst ze zrozumieniem -formułuje samodzielne wnioski na podstawie przeczytanego tekstu
|
P PP
|
Kszt. lit. -podr.s.129 -zeszyt s.62
|
|
|
Jak ogień i woda - czyli jacy jesteśmy.
|
2
|
-używa przymiotnika w określeniu cech ludzi -tworzy wyrazy bliskoznaczne -poprawnie pisze cząstkę „nie” z przymiotnikiem -nazywa cechy ludzi -wyszukuje z tekstu porównania
|
P
P P
P PP
|
Kszt. jęz. -ćwicz.s.67-72
|
|
|
Mama idzie na studia!
|
1
|
-doskonali umiejętności w zakresie czytania, odbioru i analizy tekstu -poznaje formę wywiadu -próbuje samodzielnie przeprowadzić krótki wywiad z konkretną osobą
|
P
PP PP
|
Kszt. lit. -podr.s.131 -zeszyt s.62
|
|
|
Bawimy się w rymowanie.
|
1
|
-odbiera tekst poetycki, wymienia wyznaczniki -zgłębia rozumienie pojęcia rym -próbuje samodzielnie ułożyć wiersz - rymowankę
|
P
P PP
|
Kszt. lit. -podr.s.134 -zeszyt s.64
|
j.w. -zabawa w rymowanie
|
Edukacja prozdrowotna -chodzimy i bawimy się bezpiecznie
|
Czy bezpiecznie poruszasz się po drodze? -droga ucznia do i ze szkoły -niebezpieczne sytuacje na drogach, jezdniach, ulicach
|
1
|
-odbiera ze zrozumieniem tekst -samodzielnie wyciąga wnioski -redaguje ostrzeżenie -projektuje znak ostrzegawczy
|
P PP P P
|
Kszt. lit. -podr.s.115 zeszyt s.65
|
Kształtowanie nawyku bezpiecznego zachowania się -pogadanka -rysowanie znaku ostrzegawczego
|
Edukacja prozdrowotna -z higieną na ty
|
Planujemy dzień. -organizacja pracy i odpoczynku
|
2
|
-czyta tekst ze zrozumieniem -kształci umiejętność planowania
|
P P
|
Kszt. lit. -podr.s.135 -zeszyt s.66
|
|
Edukacja prozdrowotna -chodzimy i bawimy się bezpiecznie
|
Opisujemy ulubioną zabawkę z dzieciństwa. -zabawy rodziców i dziadków oraz uczniów obecnie
|
1
|
-analizuje utwór poetycki -gromadzi słownictwo potrzebne do opisu przedmiotu -próbuje samodzielnie dokonać opisu przedmiotu na podstawie zgromadzonego słownictwa
|
P P
PP
|
Kszt. lit. -podr.s.138 -zeszyt s.68
|
Rozwijanie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo -pogadanka
|
|
Porządkujemy wyrazy z „rz”.
|
1
|
-utrwala pisownię wyrazów z „rz” -utrwala znajomość liter w alfabecie [orientacja według drugiej, trzeciej litery w wyrazie]
|
P P
|
Kszt. jęz. -cwicz. S.75-76 -L.j.p. s.176
|
|
|
Dyktando.
|
1
|
-j.w.
|
|
Kszt. jęz.
|
|
Edukacja czytelnicza i medialna -książki i czasopisma
|
Czy warto było przeczytać książkę „Akademia Pana Kleksa”. -konkurs na opowiadanie „Najciekawsza książka” -rodzaje literackie -rodzaje powieści
|
1
|
-wymienia elementy świata przedstawionego utworu -wyodrębnia narratorów -opowiada odtwórczo -wyróżnia w tekście różne formy wypowiedzi: opis, dialog, opowiadanie -odmienia przez przypadki wyraz „akademia”
|
P
PP P
P PP
|
Kszt lit. -L.j.p. s.191 -lektura
|
Rozwijanie zainteresowania prozą polskich twórców -omawianie lektury -zapoznanie z postacią J. Brzechwy
|
|
O niezwykłym świecie przedstawionym w „akademii Pana Kleksa”.
|
1
|
-interesująco opowiada o przebiegu wybranego zdarzenia -dostrzega i analizuje elementy baśniowe „Akademii...”
|
P
P
|
Kszt. lit. L.j.p.s.193 -lektura
|
j.w.
|
|
„Bo pan Kleks potrafi wszystko” -próba opisu.
|
1
|
-próbuje opisać postać literacką przy pomocy podanych wyrazów określających -potwierdza własne zdanie fragmentami teksty
|
PP
P
|
Kszt. lit. L.j.p.s.195 -lektura
|
j.w.
|
|
Ach, co to była za szkoła! [o Akademii profesora Ambrożego Kleksa]
|
2
|
-doskonali umiejętność redagowania krótkich tekstów -analizuje fragmenty opisu literackiego
|
P
P
|
Kszt. lit. L.j.p.s.195 -lektura
|
j.w.
|
|
Lekcja kleksografii.
|
1
|
-przetwarza obraz na słowo pisane -próbuje dokonać samodzielnego opisu
|
P PP
|
Kszt. lit. L.j.p.s.197
|
j.w.
|
|
Kiedy „i” a kiedy „j”.
|
1
|
-poznaje zasady oznaczania spółgłosek miękkich -poznaje zasady regulujące pisownię „i” - „j” po spółgłoskach w mianowniku i końcówek w przypadkach zależnych
|
P
PP
|
Kszt. jęz. L.j.p.s.198
|
|
|
Dyktando.
|
1
|
-utrwala pisownię wyrazów -poprawnie stosuje „i”, „j” w wyrazach
|
P PP
|
Kszt. jęz.
|
Kultywowanie języka ojczystego w życiu codziennym -poznanie zasad pisowni wyrazów -poprawna wymowa
|
|
Opowiadamy historię choroby żaby.
|
1
|
-analizuje utwór poetycki zwracając uwagę na rymy i rytm utworu -opowiada historię opisaną w tekście własnymi słowami -tworzy komiks na podstawie poznanego tekstu
|
P
P
P
|
Kszt. lit. -podr.s.145 -zeszyt s.70
|
|
|
Jak rozpoznać czarownicę? Spotkanie z czarownicą.
|
2
|
-czyta tekst ze zrozumieniem -redaguje plan odtwórczy -opowiada według planu -rozpoznaje elementy świata przedstawionego utworu
|
P PP P P
|
Kszt. lit. -podr.s.148 -zeszyt s.72
|
|
Edukacja ekologiczna -obszary chronione
|
Przyroda jest natchnieniem dla artystów - prawda czy fałsz ? -poszanowanie dorobku kultury pokoleń oraz fauny i flory regionu
|
1
|
- pracuje z tekstem pod kątem określonego tematu -wypisuje z tekstu poszczególne części mowy składające się na opis - swobodnie wypowiada się na temat własnych uczuć
|
PP
P
P
|
Kszt. lit. -podr.s.156 -zeszyt s.74
|
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych -pogadanka
|
|
Co rośnie na „ zielonym obrusie łąk ” ?
|
1
|
-stosuje pojęcia: osoba mówiąca , temat utworu , sytuacja , wers , zwrotka , epitet , porównanie -wypisuje związki wyrazowe - ćwiczy wyobraźnię- rysuje obrazy poetyckie
|
PP
P P
|
Kszt. lit. -podr.s.158 -zeszyt s.75
|
Rozwijanie zainteresowania poezją -rysowanie obrazów poetyckich
|
|
Co słychać w lesie ?
|
1
|
- poznaje pojęcie „wyrazy dźwiękonaśladowcze ” - wypisuje onomatopeje z tekstu - analizuje tekst poetycki pod kierunkiem nauczyciela - redaguje notatkę
|
PP
PP PP
P
|
Kszt. lit. -podr.s.159 -zeszyt s.77
|
j.w. -wyszukiwanie wyrazów dźwiękonaśladowczych
|
|
Gdzie się ukryła Rozynka ?
|
1
|
-poprawnie stosuje w wypowiedziach przyimki i wyrażenia przyimkowe -porządkuje wyrazy według alfabetu
|
P
P
|
Kszt. jęz. ćwiczenia s.66-69, ewentualnie 70
|
|
|
Opisujemy pokój. Użycie przyimków.
|
1
|
-poprawnie stosuje przyimki do opisu pokoju -opisuje swój pokój
|
P
pp
|
Kszt. jęz. i lit.
|
|
|
Uczymy się recytować wiersz A. Mickiewicza pt. „Obłoki .”
|
1
|
- zapoznaje się z pojęciami intonacja , akcent , pauza , interpunkcja , recytacja
|
PP
|
Kszt. lit. -podr.s.163
|
j.w. -recytacja
|
|
Jakie chmury poeta utrwalił w swoim wierszu ?
|
1
|
- analizuje utwór poetycki - poznaje pojęcie uosobienie
|
P PP
|
Kszt. lit. -zeszyt s.80
|
j.w. -pogadanka o chmurach
|
|
Jakie skarby znalazł wędrowiec ?
|
1
|
-samodzielnie pracuje z tekstem -poznaje lepiej formę wywiadu prasowego - porównanie tekstu poetyckiego z wypowiedzią autora - poszukiwanie elementów autobiograficznych w utworze poetyckim
|
P P PP
|
Kszt. lit. -podr.s.165-166 -zeszyt s.82
|
|
|
Podróż do egzotycznego lasu.
|
2
|
-wyodrębnia elementy świata przedstawionego - wnioskuje w oparciu o tekst - redaguje własną wypowiedź - opowiada twórczo - wykonuje pracę plastyczną inspirowaną tekstem
|
P
P P PP P
|
Kszt. lit. -podr.s.168 -zeszyt s.84
|
Rozwijanie zainteresowania prozą polskich twórców -zapoznanie z postacią H. Sienkiewicza - Nagroda Nobla
|
|
My też chcemy grać w zielone.
|
1
|
- analizuje utwory poetyckie - wykonuje pracę plastyczną inspirowaną wyobraźnią
|
P P
|
Kszt. lit. -podr.s.170 -zeszyt s.85
|
Wdrażanie do pracy na rzecz upiększania własnego otoczenia - pogadanka
|
Edukacja ekologiczna -obszary chronione
|
Wspólnie troszczymy się o przyrodę. -zasady zachowania człowieka na obszarach chronionych
|
1
|
-odtwarza treść fragmentu prozy - wnioskuje w oparciu o tekst -redaguje hasła propagandowe , wierszyki- odezwy
|
P PP P
|
Kszt. lit. -podr.s.174 -zeszyt s.87
|
Uświadomienie dwustronnej zależności środowiska przyrodniczego i człowieka -pogadanka
|
|
Wiosna, cieplejszy wieje wiatr.
|
1
|
- podaje nazwy czynności - stosuje w zdaniach czasowniki dokonane i niedokonane - buduje zdania pojedyncze i złożone
|
P PP
P
|
Kszt. jęz. -ćwiczenie s.71-74
|
|
|
Dziwne losy szaraczka.
|
2
|
- czyta ze zrozumieniem - wyodrębnia narratora i bohatera - określa czas i przestrzeń ,wyodrębnia wydarzenia - redaguje własną wypowiedź w oparciu o tekst - opowiada losy bohatera
|
P PP P
P
|
Kszt. lit. -podr.s.177 -zeszyt s.89
|
Kształtowanie życzliwego stosunku do zwierząt -pogadanka
|
|
Harcerskie podchody.
|
1
|
- stosuje w praktyce zasady pisowni wyrazów z „ ch ” i „h” -przekształca zdania pojedyncze na złożone używając spójników i przecinków - poprawnie przenosi wyrazy
|
P
PP
P
|
Kszt. jęz. -ćwiczenia s.82-86
|
|
|
Mój kontakt ze światem przyrody.
|
1
|
- wypisuje z tekstu informacje w formie punktów - określa formę wypowiedzi (wywiad )
|
P
P
|
Kszt. lit. -podr.s.183 -zeszyt s.80
|
|
|
Wywiad z leśniczym.
|
1
|
- układa samodzielnie pytania do wywiadu - przeprowadza wywiad z konkretną osobą
|
PP P
|
Kszt. jęz. -ćwiczenie s.89-90
|
|
|
Poznajemy uczucia i przeżycia szczeniaczka.
|
1
|
- określa świat przedstawiony utworu - wyodrębnia wydarzenia narratora wypisuje wyrazy i wydarzenia opisujące zachowania i przeżycia bohatera zwierzęcego - swobodnie wypowiada się na podany temat - analizuje i określa własne uczucia wywoływane tekstem - opisuje bohatera
|
P PP
P
P
PP
|
Kszt. lit. -podr.s.188 -zeszyt s.92
|
j.w.
|
|
Małpy skaczą niedościgle.
|
1
|
- uzupełnia tekst orzeczeniami - stosuje czasowniki w zdaniach w określonej formie
|
P P
|
Kszt. jęz. -ćwiczenia s.100-101
|
|
|
Co wydarzyło się 25 marca w Skanii?
|
1
|
-j.w. -wnioskuje na podstawie tekstu, poszukuje prawd uniwersalnych
|
P PP
|
Kszt. lit. -podr.s.197 -zeszyt s.94
|
|
|
Spotkanie ze św. Franciszkiem.
|
2
|
-odpowiada na pytania w oparciu o tekst -redaguje różne formy wypowiedzi -utrwala pojęcie „ekologia”
|
P PP P
|
Kszt. lit. -podr.s.200 -zeszyt s.96
|
|
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie -wartości i normy życia społecznego
|
Dlaczego powinniśmy naśladować św. Franciszka? -rozmowy o ludziach sprawiedliwych i niesprawiedliwych -określenie cech człowieka
|
1
|
-j.w.
|
P PP
|
Kszt. lit -podr.s.203
|
|
|
Poznajemy historię życia patriarchy Noego.
|
1
|
-samodzielnie wyszukuje tekst w Biblii -czyta ze zrozumieniem -wyciąga wnioski z przeczytanego tekstu -redaguje własną wypowiedź na zadany temat
|
P P PP PP
|
Kszt. lit. -podr.s.204 -zeszyt s.98 -Stary Testament
|
Wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiedzy
|
|
Wielkie sprzątanie.
|
1
|
-redaguje ogłoszenie i komunikat -tworzy zdania z równoważników zdań -poprawnie stosuje w zdaniach zaimki wskazujące
|
P PP PP
|
Kszt. jęz. -ćwiczenia s.87-88 i 91-93
|
|
|
Ucz się z nami.
|
1
|
-dostrzega głoski dźwięczne i bezdźwięczne, twarde i miękkie -uzupełnia zdania wyrażeniami w odpowiedniej formie gramatycznej
|
PP
P
|
Kszt. jęz. -ćwiczenia s.94-96
|
|
|
Praca klasowa . + poprawa
|
3
|
|
|
|
|